Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

”Det är tacksamt att visa upp något nytt för besökarna”

Sthlm Food & Wine är en riktig köpmagnet: här vill besökarna gärna fresta sina smaklökar. Ett företag som brukar marknadsföra sina produkter på mässan är Salmalax. Här delar sälj- och marknadskoordinator Karolina Wolnik med sig av sina bästa knep för att nå ut till besökarna.

Lyxiga smakportioner med sesamrullad lax eller varför inte Salmalax med torkade alger toppade med pressad lime? Salmalax erbjuder färskpackad lax till sina kunder och brukar medverka på Stockholm Food & Wine.
      
– På mässan delar vi ut smakportioner, säljer SALMA och framför allt kommer vi besökarna nära och ger dem kunskap om våra produkter, säger Karolina Wolnik.
 
Salmalax brukar ha runt sex personer i montern, som har lite olika ansvarsområden. De som har kockbakgrund brukar dela ut smakportioner och prata recept, medan andra medarbetare fokuserar mer på att informera besökarna och bygga kunskap kring produkten.
Salmalaxen placeras i en exponeringskyl långt fram i montern så att det blir enkelt för både besökare och utställare att nå den.

– Sedan är det viktigt att det är god stämning i montern; det smittar av sig på besökarna. Någon typ av aktivitet lockar också till sig fler besökare. Det kan handla om allt från att anordna en sushi-skola till att erbjuda recept till besökarna.

Salmalax brukar utgå från tidigare mässor samt mässans besöksstatistik när de planerar hur mycket lax och smakportioner de ska ha med sig under mässdagarna.

– Torsdagarna brukar exempelvis vara lugnare; medan det är mer tryck på lördagen; då gäller det att anpassa sig efter det både när det gäller personal och produkter, säger Karolina.
För att höja igenkänningsfaktorn bland besökarna brukar Salmalax placera montern på samma ställe varje mässa. Sedan brukar de passa på att lansera nyheter under mässdagarna.

– I år visade vi till exempel upp vår nya SALMA-burgare som blev en succé! Det är tacksamt att visa upp något nytt för besökarna.

Efter mässan gör företaget alltid en utvärdering av vad som funkade på mässan och vad som kan vässas till och bli bättre till nästa år. De tittar på försäljningssiffror och brukar konstatera att mässan också har en eftereffekt; att människor som varit på mässan hör av sig i efterhand och vill köpa lax.

– Att medverka på en mässa är den perfekta marknadsaktiviteten för att komma nära konsumenterna, avslutar Karolina Wolnik.

----------------------

FAKTA: Så mycket handlar besökarna på Sthlm Food & Wine

Nästan 8 av tio som besöker mässan Sthlm Food & Wine planerar att köpa något på mässan.

Besökarna handlar i genomsnitt för 920 kronor på Sthlm Food & Wine.

Nästan fyra av tio besökare bestämde sig för att köpa något som man sett på mässan i efterhand.

Källa: Stockholmsmässan