Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

Trigga besökarnas köplust

Vad ska man tänka på för att lyckas med försäljningen på en mässa? Vad gör besökarna köpsugna och vilka är fallgroparna? Här ger säljcoachen Björn Strid sina bästa tips.

1. Sätt upp ett tydligt mål för mässan. Handlar det om att nå upp till ett specifikt försäljningsmål, få nya e-postadresser till kundbasen eller att marknadsföra en ny produkt? Sätt upp så konkreta mål som möjligt, enas om dem och ge er en belöning om ni lyckas nå målen.

2. Bjud in kunder. Skicka lockande inbjudningar till kunder och potentiella kunder så att de vet att ditt företag kommer vara på plats på mässan. Boka gärna också in möten med några viktiga kunder som kommer till mässan. 15 minuters samtal kan göra underverk för kundrelationen.

3. Skapa tryck i montern. Undvik att bara stå i montern med mintkarameller och broschyrer. En aktivitet eller tävling i montern skapar intresse. Det kan handla om allt från att besökarna får testa din produkt till att de får uppleva något häftigt genom ett par VR-glasögon eller tävla om fina priser.

4. Låt produkterna stå i centrum. Gör det lätt för besökarna att komma åt produkterna i montern. De ska kunna smaka eller känna och klämma på det som du erbjuder. Det skapar en starkare känsla för din produkt. Marknadsför du en handkräm på skönhetsmässan; låt besökarna testa den! Om du säljer en tjänst, försök hitta någon smak, doft eller pryl som kan symbolisera tjänsten.

5. Undvik överdrivet säljsnack. Människor reagerar direkt om du övat in fraser som inte känns naturliga. Men när du märker att någon verkar intresserad av din monter peka gärna ut en detalj och berätta lite om den eller ställ en relevant fråga.

6. Stå upp! En utställare som sitter ner skapar ingen köplust hos besökarna. Skippa stolen och var alert. Om ni är flera i montern kan en av er ta ett varv ibland och välkomna besökare till er monter.

7. Förstärk ditt varumärke. Tänk på din produkt när du bygger upp montern. Man ska se ett tydligt samband. Säljer du en produkt som står för lyx och flärd skapa den känslan i din monter.

8. Ta pauser! Ibland ser man utställare på mässor som är helt tomma i blicken. Man blir mör. Se till att ha avbytare så att inte en och samma person sitter i montern för länge. Har du inte det– unna dig en rejäl massage på kvällen!

9. Fixa avsluten. Locka med ett erbjudande som bara gäller under mässdagarna. Du kan också jobba med delmålsavslut där du ser till att boka in framtida möten med en kund. Var snabb med återkopplingen och kontakta kunder kort tid efter mässan. Ett nyvaknat intresse kallnar annars snabbt.

10. Utvärdera. Nådde ni målen? Vad kan förbättras till nästa mässa? Dokumentera informationen och spara till nästa gång. Uppdatera kundregistret med dina nya kontakter. Du kan också superplanera och gå som besökare på en mässa som du skulle vilja ställa ut på längre fram. Då kan du få de bästa idéerna till hur du kan bli en utställare som lockar många besökare till din monter.