Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

Hitta balansen med Lofsan

Många sätter ribban så högt i vardagen att det är svårt att hitta tid för sig själv. Träningsprofilen Lovisa ”Lofsan” Sandström– en av alla inspirerande föreläsare på Allt för Hälsan– vet hur du skapar en bra balans i livet.

Allt för Hälsan är mötesplatsen för den som vill få inspiration till en hälsosam livsstil. Mässhallarna kommer att vara fyllda med experter och utställare som har koll på det senaste inom friskvård. En av dem är träningsprofilen Lofsan. Vi frågade henne hur man egentligen får tid med träningen när kalendern redan är full:

– Jag tror att vi mår bra av att begränsa antalet projekt i livet. Du har bara 24 timmar på ett dygn och väljer själv vad du vill fylla dem med. Måste barnens rum se ut som i en inredningskatalog? Själv jobbar jag för att vardagen ska vara så friktionsfri som möjligt. Om jag till exempel rensar garderoben tar det mindre tid att hålla ordning. Att se träningen som en del av livet är ett bra knep för att den ska bli av.

Mina hälsoprojekt brukar bara funka ett tag. Vad gör jag för fel?
– Ta tag i sådant som du kan redan i dag. Om det kräver att du måste köpa ett gymkort är steget för stort. Många har en övertro till vad träningen kommer att göra för dem. I själva verket ger vardagsmotion mer än få intensiva pass. Dessutom triggar träning i gång aptiten och vårt belöningssystem. Ett enkelt, tidseffektivt och billigt knep är att gå eller cykla i stället för att ta bilen. Om du sitter mycket gör det stor skillnad om du reser dig upp och arbetar stående i tio minuter varje timma.

Lofsans 4 steg mot ökad balans i livet

1. Begränsa antalet projekt. Ta reda på vad som är viktigt för dig och skala bort allt annat.

2. Lägg upp en plan.
Vilka förändringar vill du göra och vad krävs för att du ska uppnå dem? Planen ska vara långsiktig och inte omförhandlas varje dag eller så snart du får upp ögonen för något annat.

3. Din hälsa är ett projekt.
Och projekt behöver styrning och uppmärksamhet. Ta din hälsa på allvar och tro inte att den sköter sig automatiskt. För att må bra behöver du vara snäll mot dig själv och ge din hälsa näring.

4. Utvärdera även när det går bra.
Vad var det som gjorde att du lyckades uppnå ett mål? Fråga dig själv vad som varit annorlunda efter en måltid utan konflikter eller en dag fri från stress. Fokusera på det som är positivt och medvetandegör din framgång.

Detta kan du också göra på Allt för Hälsan:
• Lyssna på nya rön från de främsta forskarna inom stress, sömn och livsstil.

• Kolla in Pratbubblans författarintervjuer och livesända poddinspelningar.

• Kom i träningskläder och träna med kända profiler och PT:ar i Aktivitetslabbet.

• Prova på yoga i alla dess former.

• Tanka kunskap och inspiration för ditt hälsosamma 2017.

Allt för Hälsan