Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

Europas första Influencer-festival!

Sverige får Europas första influencer*-festival – ICONFEST– där det utlovas upplevelser och aktiviteter utöver det vanliga. Det är en plats där Influencers, artister och gamers samlas under ett och samma tak för signeringar, möten, intervjuer och uppträdanden – en stor familjefest för alla åldrar.

Hit kommer människor från allmänheten och branschen för att lära sig och inspireras av hur influencer marketing fungerar. På festivalen kommer det bland annat erbjudas seminarier, utbildningar, installationer, aktiviteter och workshops som sprider ut sig över en 20 000 kvm stor yta på Stockholmsmässan, lördagen den 5 maj 2018.

På ICONFEST, som arrangeras av Tourn International, Starberger Group och Stockholmsmässan, kommer man kunna möta några av Sveriges största influencers.

Som kronan på verket överraskar festivalen också med internationella gäster.

Josephine Charpentier, vice VD för Starberger Group:

– Vi såg ett behov och en arena ur ett större perspektiv för influencers betydelse i framtiden. Vi estimerar att nå ut med ICONFEST till flera miljoner i räckvidd under dessa 24 timmar.

King Street Media och Occasion har fått uppdraget att ta in sponsorer och samarbetspartners för ICONFEST som definitivt kommer att sätta en extra guldkant på eventet. Samtliga branschorganisationer och influencernätverk ska erbjudas samarbete med ICONFEST och klara, utöver några av våra mest välkända influencers, är redan IAB (Interactive Advertising Bureau), MIS (Marknadsföreningen i Stockholm), Stockholms Handelskammare, Orlando John och Startup Stockholm.

Stefan Andersson, King Street Media:

– Att få samarbeta och göra detta tillsammans med så starka spelare som Tourn, Stockholmsmässan och Starberger Group känns givetvis fantastiskt kul. Vi är otroligt stolta att få jobba med detta och det är ett kvitto på att vi som säljbolag ligger i framkant med vår kunskap när det gäller att jobba med influencers. Festivalen och galan kommer bli gigantiskt stor för hela branschen och vi ser redan nu att det blir en årlig återkommande festival, utökat från 1 till 3 dagar redan nästa år.

- Iconfest representerar ett nytt eventformat som lyckas förena den fysiska och digitala upplevelsen, både före, under och efter eventet, säger  Patrick Walldén, senior partner på Occasion.

Detta är även en dag för företag. Lärorika seminarier om influencer marketing kommer att hållas, där rolig inspiration samt tips och tricks för att lyckas med sociala medier och kampanjer står på agendan.

– Vi värdesätter transparens och en ärlig chans för alla Sveriges influencers att tävla om att koras till Sveriges främsta och mest inflytelserika influencers. Därför tar vi fram en plattform som möjliggör detta och öppet granskas av tredje part för att garantera och lyfta fram att alla får vara med. Idag blir influencers en viktigare del i allt från företagens till fansens liv, berättar Rosanna Thun, vice VD för Tourn International.

ICONFEST AWARDS
Eftersom influencers interagerar mycket med allmänheten handlar även festivalen om just detta. I samband med festivalen kommer nämligen ICONFEST Awards att arrangeras – där folket får rösta fram Sveriges bästa influencers via en digital plattform. Omröstningen kontrolleras av en oberoende jury, det vill säga inga utvalda profiler - ALLA kan vara med och delta i de kategorier som finns.

– För Stockholmsmässan är det angeläget och spännande att vår flexibla anläggning används till nya event. I ICONFEST ser vi en potential och eventet har plats att växa i våra lokaler, säger Carola Skoog, enhetschef på Stockholmsmässan.

Om ICONFEST
Datum och tid: Lördag den 5 maj, 2018, kl.10.00–18.00 (ICONFEST AWARD kl.19.00)
Plats: Stockholmsmässan
Biljettsläpp: 1 december, 2017

Innehåll: Seminarier, föreläsningar, mingel, meet & greet, signeringar (böcker, autografer etc) events, aktiviteter, installationer och award.

Arrangörer: Stockholmsmässan, Tourn International och Starberger Group.

www.iconfest.com

*Influencer: en person med stor personlig påverkan på andra genom sociala medier.

För mer information kontakta gärna:
Emelie Nord, projektledare Stockholmsmässan 
emelie.nord@stockholmsmassan.se, 070-789 43 40

Liisa Aus, pressansvarig Stockholmsmässan
liisa.aus@stockholmsmassan.se, 070-789 41 53

Josephine Charpentier, Starberger Group
josephine.charpentier@starbergergroup.com, 073-500 09 40

Rosanna Thun, Tourn 
rosanna@tourn.com, 072-744 44 50