Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

Så blir du lycklig på jobbet – med gamification

Går du till jobbet med glädje och med inställningen att det du gör är meningsfullt och viktigt? Grattis, då tillhör du en minoritet. Sanningen är, att hela 87 procent är oengagerade i sitt arbete enligt Gallupsglobala undersökning från 2016. Nya konferensen GamifyUs vill sätta ljuset på hur företag kan använda gamification som ett sätt att vända trenden.

– Vi använder gamification för att driva engagemang och skapa transparens i våra motivations & lojalitetsprogram. Det är viktigt, särskilt för så kallade millennials, som har helt andra krav på ledarskap. De vill kunna påverka hur det går för dem själva, teamet och resten av företaget, säger Stefan Thorberg, VD och grundare av Gamification in Business på Inspiration Company.

En annan av aktörerna är FEO Media, spelstudion bakom spelsuccén Quizkampen, som allt oftare började kontaktas av företag som ville ha en egen variant av spelet för att motivera sina medarbetare. Det resulterade i Quizkampen Business.

Om man får drömma, hur skulle ni vilja att gamification i framtiden integreras i organisationer för att skapa bättre resultat?

– Jag skulle vilja att gamification blir en lika naturlig del i företagens verktygslåda som mail och PowerPoint är idag. Att alla kan lära sig nya saker på ett enkelt och roligt sätt!” säger Robert Willstedt, grundare av Quizkampen/FEO Media.

Den 28:e september är det premiär för GamifyUs, Skandinaviens första konferens för Gamification och VR in Business, på Stockholmsmässan. Där samlas internationella experter och svenska företag som alla är framgångsrika exempel inom både gamification och Virtual Reality.

– Vi har en annan syn på arbete idag än för bara 20-30 år sedan. Vi nöjer oss inte längre med att ha ett jobb att gå till för att kunna plocka ut en lön i slutet av månaden. Istället vill vi att jobbet ska bidra till vår professionella och personliga utveckling, kännas engagerande och meningsfullt, och så vill vi helst ha snabb feedback på våra insatser. Gamification är ett effektivt verktyg för att göra just detta, därför vill vi skapa den här mötesplatsen för att sprida kunskapen till så många som möjligt, säger Frida Monsén, Affärsutvecklare på Meet In Grid som ligger bakom konceptet.

För mer information, besök www.gamifyus.se eller kontakta:

Sara Ek, projektledare Stockholmsmässan, sara.ek@stockholmsmassan.se, 070-789 41 97

Läs mer om Employee Engagement här.