Explore Gala – välgörenhet, mingel och ”matchmaking”

Explore Gala är en unik välgörenhetsgala som arrangeras på Stockholmsmässan 10 mars i samband med äventyrsmässan Explore som pågår 9-11 mars. Alla biljettintäkter går oavkortat till Röda Korsets insamling till Sydostasien efter de svåra översvämningarna i bland annat Nepal, Bangladesh och Indien.

–      Just dessa områden råkar också vara klassiska äventyrsdestinationer, och det känns jätteviktigt att på det här sättet ge någonting tillbaka, säger Fredrik Sträng som håller i trådarna på Explore Gala.

Fredrik Sträng är alpinist, föreläsare och guide, men framför allt känd för att vara den i Skandinavien som deltagit i flest höghöjdsexpeditioner över 8000 meter – hela 18 stycken!

Explore Gala inleds med mingel och en bit mat, för att därefter övergå i en filmfestival med äventyrstema.

–      - Vi kommer att visa ett antal kortfilmer som är intensiva, berörande och grymt inspirerande, lovar Fredrik Sträng.

Sedan är det dags för det kanske viktigaste momentet under Explore Gala – en ”matchmaking”, men utan romantiska förtecken.

–      - Alla som är på galan kommer att matchas ihop i små grupper som vill komma iväg på ett äventyr tillsammans, förklarar Fredrik Sträng.

–      - Det är helt unikt att på det här sättet träffa likasinnade istället för att surfa på nätet. Personligen tycker jag att den digitala åldern är överskattad, ”live is king”!

Under Explore Gala kommer det att finnas experter inom en massa olika områden som exempelvis klättring, grottkrypning, kajakpaddling, segling, fallskärmshoppning och alpinism – som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. På plats finns även företag som erbjuder adekvat utrustning och kurser.

–         De som kommer på galan vill ju vara med om ett äventyr, och vi kommer att bistå med allt som behövs för att alla ska kunna gå från idé till verklighet, så att deras drömexpeditioner verkligen ska bli av!, säger Fredrik.

På samma område som Explore arrangeras även Fotomässan 9-11 mars. Fotomässan är en mötesplats för alla som har ett intresse av fotografi. Under tre dagar får du som besökare uppleva en fotofest fylld med inspiration, produktinformation, bildutställningar och fria seminarier.

För mer information besök www.exploreoutdoors.se eller kontakta:
Kristian Sewén, projektchef Explore/Fotomässan
kristian.sewen@stockholmsmassan.se, 08-749 98 55