Rekordmånga sökande till Design Talents på Formex

Intresset för att ställa ut på Design Talents - Formex plattform för nya talanger är större än någonsin. Likaså har de utländska ansökningarna ökat. I år har 23 designer valts ut att delta i Design Talents, som är en del av inredningsmässan Formex mentorskapsprogram.

Aska är en nystartad designstudio av Carolina Krupinska och Linus Kjellqvist. På Formex visar de en serie vägghyllor som kan användas både horisontellt och vertikalt. Ursprunget till serien började i ett intresse av olika industriella material, material som sällan syns i privata hem idag. Resultatet visar hur perforerad plåt kan omvandlas och sammanvävas till något sensuellt, mjukt och vackert. Hyllorna upplevs lätta och bidrar med något mer än sin funktionalitet, där innehållet lyfter formen. De bidrar till en sinnesstämning.

- Det är första gången vi ställer ut på Formex tillsammans. Vi ser det som om en fantastisk möjlighet att nå ut till en ny publik och ser fram emot utvecklande och intressanta möten. Förhoppningen är att hyllornas form och material förstärker varandra och på så sätt skapar något starkt som kan beröra besökarna.

Joanna Günther är keramiker och har sin ateljé i Gustavsbergs gamla porslinsfabrik strax utanför Stockholm. Arbetsprocessen beskriver hon som en upptäcktsfärd och en pågående dialog med materialet. Hon färgar in lera med pigment och krossad lavasten, bearbetar ytor och tar fram skrovligheter, laborerar med dekortekniker och njuter av rosa glasyrer. Intentionen med Joanna Günters arbete är att utföra en levande experimentell handling i syftet att skapa konsthantverk.

- Jag är en en-personsfabrik som inte är ute efter att konkurrera med företagsjättar utan vänder mig till dem som har förståelse och intresse för kunskapen, liksom hantverket en keramiker besitter.

HAHA designstudio grundades 2016 av Arash Eskafi, Yu-Ching Chiang och Thomas Torninger. Designstudion bestämde sig tidigt för att starta ett företag som skulle ha total kontroll över alla steg i designprocessen. HAHA formger, utvecklar, producerar och distribuerar allt själv. Resultatet blir en mer hållbar cykel och affärsmodell där de själva bestämmer spelreglerna. Det bidrar till bättre villkor och kvalitet till deras kunder.

- Vi jobbar med småskalig produktion och vi åker själva till hantverkarna för att tillsammans skapa vår design. Vi jobbar inte med möbelproducenter, utan tillverkar allt själva. När detta är klart, är ambitionen att visa upp vår design på mässor och utställningar.

Ansökan till Design Talents sker med produkter som ännu inte är producerade av etablerade företag. I området kan samma formgivare ställa ut tre gånger, men de måste ha nya produkter att visa. Vid urval tittar juryn på nyhetsvärde i idé och form och på att det skall bli en mix av produktslag i området. Design Talents anordnas för 21:a gången.

Design Talents hösten 2018:
Arts Tape www.linneapuranen.com
SWART www.sannawieslander.com
Täljogram www.taljogram.se
ÄLVIS. www.alvispaper.com

Formex äger rum 21-24 augusti på Stockholmsmässan.

För mer information besök www.formex.se eller kontakta:
Christina Olsson, +46 8 749 44 28, christina.olsson@stockholmsmassan.se
Kajsa Falck Torlegård, +46 8 749 43 59 kajsa.falck@stockholmsmassan.se

Formex arrangeras av Stockholmsmässan och äger rum två gånger per år. Mässan är Nordens ledande mötesplats för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration inom inredningsbranschen. Formex välkomnar 900 utställare, 24 000 fackbesökare och över 850 medierepresentanter.