3 november, 2025

Stockholmsmässan befäster sin roll som Nordens ledande mötesplats i hjärtat av Älvsjö

Publicerades 2025-11-03

Med en ny vd och strategisk riktning vill Stockholmsmässan ta sikte och befästa sin position som Nordens främsta kongress- och mässanläggning och därmed stärka Stockholm som en viktig internationell mötesplats för näringslivet och regionen. 

I oktober tog Mats Viker över som vd med uppdraget att utveckla Stockholmsmässan i linje med de trender som präglar mötesbranschen, såsom digitalisering, hållbarhet och ökad efterfrågan på nischade och personligt anpassade upplevelser. I och med den nya strategin vill man också befästa Stockholmsmässans plats i Älvsjö och förstärka hur viktig verksamheten är för Stockholmsregionen och näringslivet.

Stockholm har etablerat sig som en innovativ och kreativ mötesstad och lockar en internationell publik med sin startup-scen, innovationskraft och entreprenörsanda. Till Stockholmsmässan kommer över 800 000 besökare årligen. Här möts människor och idéer inom vitt skilda områden, från gaming och tech till life science och internationella kongress- och branschmässor.

Stockholmsmässan spelar en avgörande roll som motor för både näringslivet och besöksnäringen. Genom att skapa möjligheter för kunskapsutbyte, innovation och affärer bidrar verksamheten till att stärka Stockholm som en attraktiv destination för möten i världsklass.

– Vi vill fungera som en bubblande accelerator för Stockholmsregionen. Vår funktion är att samarbeta, driva på och koppla ihop företag, organisationer och människor, säger Anna-Karin Werner, affärsområdeschef Kongresser & Guest Events på Stockholmsmässan.

Stockholmsmassan Alvsjo mockup Annons mitti tatuerad gul bg scaled - Stockholmsmässan befäster sin roll som Nordens ledande mötesplats i hjärtat av Älvsjö
Kvar i Älvsjö åtminstone fram till 2035

I samband med den nya inriktningen går Stockholmsmässan ut med en kampanj i Stockholmsregionen för att ytterligare lyfta att verksamheten inte kommer rivas utan fortsätter verka i Älvsjö åtminstone fram till 2035.

– Det ger ett bra tidsfönster för att utveckla Stockholmsmässans långsiktiga verksamhet utifrån den nya beslutade inriktningen, säger Mats Viker, vd på Stockholmsmässan.

Fokus för kampanjen ligger på att bygga varumärke och stolthet samt på upplevelsen och värdet av att besöka Stockholmsmässan som mötesplats och anläggning. Kampanjen når ut både lokalt, i Älvsjö, och till stockholmarna i stort.

_____

I över 50 år har Stockholmsmässan fört hit besökare från hela världen till Älvsjö. Här har människor träffats, idéer fötts och möjligheter skapats. Hundratusentals besökare kommer varje år för att ta del av mässor, kongresser, konserter, konferenser och evenemang i alla storlekar. Vårt läge är unikt, vår energi är stark och våra planer framåt är stora. Här fortsätter vi att skapa oförglömliga upplevelser, inspirerande möten och affärer som gör skillnad. Åtminstone fram till 2035 fortsätter vi med det i hjärtat av Älvsjö. Vi ses!

kollage med bilder från Stockholmsmässans kampanj Älvsjö 4-ever vepa med kampanjen Älvsjö 4-ever på Stockholmsmässans fasad mot Gamla Huddingevägen
Stockholmsmassan Alvsjo mockup rorligt Odenplan kopiera - Stockholmsmässan befäster sin roll som Nordens ledande mötesplats i hjärtat av Älvsjö

Fler Nyheter

Förändringar på Stockholmsmässan

Förändringar på Stockholmsmässan

Under 2024–2025 prövades möjligheten att sälja Stockholmsmässan till en kommersiell aktör. Ett omfattande arbete genomfördes och dialoger fördes med intressenter.

Senaste magasinet med höstens event

Senaste magasinet med höstens event

Utforska din nyfikenhet hos oss i höst! Nu har Stockholmsmässans senaste magasin med höstens alla event äntligen landat i brevlådorna.