Globala målen

Genom att arbeta i linje med FN:s Agenda 2030 drar vi vårt strå till stacken för att bidra till att de Globala målen nås. De Globala målen syftar till att avskaffa extrem fattigdom, minska ojämlikheter och orättvisor i världen, främja fred och rättvisa samt lösa klimatkrisen. Fyra fantastiska målsättningar som vi givetvis vill bidra till att uppnå.

Vi har gått igenom samtliga 17 mål och identifierat de tre mål som är prioriterade för Stockholmsmässan.

Ikoner för Globala målen 8, 12 och 17 som guidar evenemangets hållbarhetsarbete.

Hållbarhet – en naturlig del av vår verksamhet

Vi har gått igenom samtliga 17 mål och identifierat de tre mål som är prioriterade för Stockholmsmässan.

FN-mål 8: Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt

Vår roll som motor för den svenska besöksnäringen är tydlig och ansvarsfylld. Vi ska både stärka regionens lönsamhet och vara en trygg, säker, utvecklande och välkomnande plats för alla.

Därför ska vi inom detta område verka för bland annat:

  • Främja kompetens, mångfald och jämställdhet
  • Vara en verksamhet som ska arbeta för att skapa produktiv sysselsättning med anständiga arbetsvillkor för alla i organisationen
  • En inkluderande och långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt i regionen och att stötta Stockholm Stad till att bli en attraktiv destination
  • Vi ska vara en stabil affärspartner som erbjuder nya lösningar samt utmanar kunder och leverantörer att agera hållbart. Vi erbjuder utbildning och information kring risker och säkerhet för både medarbetare och entreprenörer
  • Vi samarbetar även med organisationer och tillhandahåller praktikplatser och arrangerar studiebesök från skolor och företag
  • En attraktiv och välkomnande arbetsplats med kollektivavtal, en nollvision för skador och allvarliga incidenter, arbetsmiljöpolicy, fokus på mångfald och inkludering samt ett aktivt och kontinuerligt, systematiskt miljöarbete i organisationens alla delar.

FN-mål 12: hållbar konsumtion och produktion

Mässor, möten och kongresser i vår regi ska göra stort intryck och lämna litet avtryck. Genom att dels själva göra allt vi kan för att reducera vår klimatpåverkan och dels utbilda i, uppmana till samt hörsamma önskemål om positiva initiativ strävar vi mot en mer hållbar konsumtion och produktion.

Rent konkret åtar vi oss bland annat att:

  • Använda miljömärkt el, kyla och gas från förnybara källor
  • Använda miljömärkt målarfärg i produktioner, exempelvis vid måleri av monterväggar.
  • När vi skapar möten mellan människor även främja medvetenhet och kunskap om hållbarare konsumtionsmönster som i sin tur leder till omställningar till mer hållbara livsstilar.
  • Verka för att våra egna designers redan från start arbetar utifrån ett hållbart perspektiv när de designar montrar, caféer och aktivitetsytor, genom att återbruka när det är möjligt.
  • Genom att erbjuda uthyrning av mässmaterial hjälper vi kunderna att skapa klimat smartare montrar med cirkulärt tänk.
  • Föra dialog med vår samarbetspartner Mässrestauranger för att minska matsvinnet på Stockholmsmässan. Alla restauranger och caféer på Stockholmsmässan är också KRAV-märkta steg 1.

FN-mål 17: Genomförande och globalt partnerskap

Innovation är avgörande för både vår och våra kunders fortsatta existens. Vi behöver ytterligare bredda vår horisont bortom kärnverksamheten och upprätta partnerskap som sträcker sig utanför våra egen anläggning. Genom innovation, nätverk och andra samarbeten bidrar vi till att de Globala målen kan nås.

Därför ska vi bland annat:

  • Vara plattformen för att främja dialogen kring hållbar omställning inom olika branscher.
  • Driva arbetet med hållbara evenemang framåt och samarbeta med branschkollegor. Stockholmsmässan är till exempel med i ICCA, UFI samt Nätverk för hållbart näringsliv.
  • Vara en stabil affärspartner som erbjuder nya lösningar samt utmanar kunder, leverantörer och partner att agera mer hållbart. Främja hållbar utveckling genom nya partnerskap och samarbeten.
  • Fortsätta leda med exempel. Till exempel är Stockholmsmässan, som första anläggning i Stockholm, certifierad enligt ISO 20121, en internationell standard för hållbarhet vid evenemang.

     

    Alla Globala målen