Publicerades 2025-12-09
Den 1 oktober släpptes nyheten om Stockholmsmässans satsning framåt, med ny vd och ny strategisk inriktning för framtidens möten. Mats Viker tillträdde som vd, med uppdraget att stärka bolagets position på marknaden och skapa en ekonomi i balans 2026.
Stockholmsmässan blir kvar i Älvsjö till minst 2035 och under hösten har ett intensivt arbete pågått för att lägga grunden för en förändrad verksamhet. En ny strategi har tagits fram som innebär att Stockholmsmässan kommer vara en mötesplats där beslutsfattare och framtidens affärer möts. Fokus ligger på att arrangera egna mässor och events för utvalda branscher och aktivt bearbeta mötesmarknaden för att kunna välkomna hit större kongresser, mässor och andra möten. Nödvändiga effektiviseringar har genomförts, bl.a. i form av en ny, anpassad organisation som sjösätts 1 januari samt genom nya processer och arbetssätt som ska generera såväl innovation och digitalisering som ökad affärsmässighet.
– Det har varit en intensiv höst för verksamheten. Vi har genomfört ett omfattande förändringsarbete för att nå våra ekonomiska mål och samtidigt ställa om verksamheten för framtiden. Nu har vi lagt en bra grund som gör att Stockholmsmässan både kan fortsätta skapa värde för Stockholm och Sveriges alla företag, men också vara relevant för framtiden, säger Mats Viker, vd.
En viktig del av den nya inriktningen är att Stockholmsmässan nu enbart kommer anordna egna mässor och evenemang för näringslivet, de publika mässorna avyttras som en del av omställningen. Konsumentmässor kommer fortsatt anordnas på Stockholmsmässan, men av andra arrangörer.
– Detta är en process som pågår just nu, och där vi hoppas kunna komma med besked om en ny ägare för våra publika mässor inom kort. I vår ser vi fram emot att anordna mässorna Allt för sjön, Nordiska trädgårdar och Nya antikmässan till förmån för alla våra utställare och besökare, avslutar Mats Viker.


