Publicerades 2025-09-30
Under 2024–2025 prövades möjligheten att sälja Stockholmsmässan till en kommersiell aktör.
Ett omfattande arbete genomfördes och dialoger fördes med intressenter.
Givet rådande marknadsläge, där branschen i stort präglas av vikande lönsamhet, identifierades ingen aktör som kunde säkerställa den långsiktiga utveckling som verksamheten bedöms kräva och processen resulterade inte i ett bud som kunde accepteras. Därför beslutade Stockholms stad att avbryta försäljningsprocessen, behålla Stockholmsmässan i egen regi och utveckla bolaget i syfte att stärka dess roll som en viktig aktör för regionens attraktionskraft som kongress- och mötesstad.
Bakgrunden till nödvändigheten i den omställning som planeras framåt är Stockholmsmässans rådande ekonomiska situation. Stockholmsmässan har under flera år haft en svag ekonomisk utveckling och redovisat betydande underskott. Verksamheten har inte återhämtat sig efter pandemin, då marknadstillväxten försvagades och särskilt konsumentinriktade mässor och möten drabbades hårt. För att möta detta krävs en organisationsförändring och därmed har ett varsel om 60 medarbetare lagts per den 30 september 2025.
För att nå en ekonomi i balans till 2026 krävs även effektivisering av processer, arbetssätt och en digital omställning som möjliggör en hållbar ekonomisk utveckling av verksamheten.
Stockholmsmässan kommer att fortsätta driva sin verksamhet i befintlig anläggning i Älvsjö åtminstone fram till 2035.